W zależności od rocznika różnie wspominamy lekcje informatyki. Dla tych najstarszych przedmiot taki w ogóle nie istniał. Część z nas wspomina to jako jeden komputer w klasie, dla innych informatyka z podstawówki kojarzy się z prostymi graficznie gierkami lub „rysowaniem” w ubogich jeszcze edytorach.
Współczesna podstawa programowa na przedmiocie informatyka
Z czasem zaczęto wprowadzać bardziej skomplikowane edytory do obróbki tekstu, arkuszy kalkulacyjnych czy obrazów. Stopniowo tak przekształcono podstawę programową, aby skupiała się na rozwoju umiejętności myślenia komputacyjnego z naciskiem na kreatywne rozwiązywanie problemów z różnych dziedzin.
Przeglądając podstawę programową przedmiotu informatyka szybko zauważamy, że kładzie ona nacisk na wiele różnych aspektów. Zaczynając od analizowania problemów, szukania odpowiednich algorytmów a następnie programowanie ich rozwiązania za pomocą komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń zdobywa wiedzę, jak dobierać odpowiednie środowisko, aplikacje czy nawet elementy robotyki.
Ponadto rozwijane są kompetencje społeczne poprzez realizację projektów w grupach czy budowanie wizerunku w mediach społecznościowych. Dodatkowo uczniowie przyswajają sobie zasady bezpieczeństwa w sieci oraz regulacje dotyczące praw autorskich bądź ochrony danych osobowych.
Dzięki takiemu podejściu młodzież jest coraz lepiej przygotowywana na bezpieczne korzystanie i tworzenie aplikacji. Uważa się, że taka podstawa programowa zachęca do dalszego kształcenia się na kierunkach informatycznych uczelni wyższych. Dowodem na to jest również rosnąca ilość odsłon poradników obejmujących takie zagadnienia jak np. programowanie w różnych językach, obsługa arkuszy kalkulacyjnych czy mediów społecznościowych.